FashionFact: De Rode Zool van Louboutin

De rode zool van Louboutin

De rode zool van Louboutin, Bron: cbsnews.com

Rood. De kleur van passie, woede, liefde en rozen. Rood is een van de primaire kleuren en een van de opvallendste kleuren. Ik houd er dan ook van om een rood accent aan een outfit toe te voegen. Rode nagellak, rode lippen, een rode ring of iets extremer, een rode blazer. Maar wanneer ik schoenen zie met een rode zool, dan herken ik ze direct. Het zijn schoenen van Christian Louboutin.

Louboutin heeft de rode zool tot zijn kenmerk gemaakt. Van ver kan je een Louboutin schoen, of Loubies, zoals Christian ze liefkozend noemt, herkennen. Alleen maar door die rode zool. Elke keer als ik langs een winkel loop waar ze Louboutins verkopen, blijf ik er even staan. Wat ik niet zou doen voor zo’n schoen met een rode zool.

Veel ontwerpers hebben de rode zool nagemaakt en het resultaat was slepende rechtszaken. Vorig jaar is er in New York besloten dat alleen Christan Louboutin de rode zool mag gebruiken. De kleur van de zool is officieel vastgelegd om kopies te voorkomen. Voor de geïnteresseerden, de kleur is Pantone 18-663 PTX. Maar waar is hij ooit op het idee gekomen om een schoen een rode zool te geven. Na wat rondvragen onder mijn lezers, bleek dat jullie hier ook wel erg nieuwsgierig naar waren.

Als eerste kwam ik bij het feit dat de adel hakken droeg met een rode hak. Doordat hakken steeds populairder werden onder het ‘gewone’ volk, ging de adel zich onderscheiden met een rode zool. Maar is dit dan waar Louboutin zijn idee vandaan heeft. Het idee wanneer je zijn schoenen draagt, je een adellijk gevoel krijgt?

Christian himself

Christian himself, Bron: thedailypump.com

Nee, het is eigenlijk heel simpel. De ontwerper verklaart het in het boekje Never Leave The House Naked:

‘An assistant in the office always used to wear the same color red lipstick and matching nail polish. One day I asked to borrow it and coated the bottom of a pair of stilettos just to see what it would look like, et voila! I love the dramatic red color against the clean line of the shoe. It was the most beautiful red I’d ever seen. Now it’s my trademark.’

Heel simpel dus. Gewoon een potje nagellak pakken en probeer je eigen oude hakken mooi te maken. Of je koopt een paar goedkope hakschoenen, een lekkere felle kleur nagellak en maak je eigen soort Loubies. Wil je niet al deze moeite doen, dan kan je ook gewoon een paar Louboutins kopen. Moet je alleen wel even sparen want de kosten van een normaal paar zwarte hakschoenen met een gemiddelde hak liggen al rond de 400 euro. Maar wie weet, als ik later een bekend modejournalist mag worden, dan staat er zeker een paar Louboutins in mijn kast te pronken.

P.s. Zie hier een leuk filmpje waar het verhaal van Christian wordt verteld door middel van een sprookje. Hartstikke leuk!